Thuis bewegen volwassenen

Als gevolg van de maatregelen om het Coronavirus tegen te gaan, zijn sport- en beweegactiviteiten stilgelegd. Er zijn echter diverse mogelijkheden om ook thuis in beweging te blijven. Via deze pagina verzamelen we diverse laagdrempelige en toegankelijke beweegtussendoortjes om ook in deze tijd waarin mensen veel thuis zijn in beweging te blijven. Zoek je een (nieuwe) beweegactiviteit en beweeginspiratie die makkelijk vol te houden is?  Meriel Hendriks, Beweegmakelaar in Deventer, heeft wat tips en ideeën op een rij gezet. 

Meer bewegen in het dagelijks leven

Je hoeft niet meteen aan lange wandelingen of hardloopsessies te denken om meer te bewegen. In het dagelijks leven kun je al veel extra stappen zetten bijvoorbeeld door:

  • lopend boodschappen te doen;
  • spullen die je normaal op de trap legt om 'later naar boven te brengen' direct boven opruimen, zo pak je onbewust heel wat traptredes extra mee op een dag;
  • een avondwandeling te maken na het eten;
  • doe een lunchwnadeling(etje) en luister relaxte muziek of een podcast;
  • spreek af met vriend(in), buurvrouw/buurman om samen een uurtje lekker door te wandelen en bij te kletsen (liefst vast moment in de week en hou rekening met de maximale groepsgrootte in het kader van de maatregelen tegen corona)
  • Daily Mile; loop dagelijks 1,6km #Dailymile;
  • alle ommetjes met de hond 10 minuten langer te maken;
  • met jezelf af te spreken dat je in je eigen gemeente de fiets pakt in plaats van de auto. Dus: banden oppompen, goed zadel, goede verlichting, eventueel fietstassen, fiets zo neerzetten dat je die makkelijk pakt (bij de voordeur desnoods) en de auto laten staan. Het levert je een hoop gezondheidswinst en bespaart je geld. 

Meer bewegen begint met minder zitten. Bedenk hoe ga JIJ meer bewegen en minder zitten? En waar kan je VANDAAG nog mee beginnen?

Wandelen of fietsen

Inspireren deze extra stappen je en wil je wat meer? IndeBuurt zette 5 supermooie wandelroutes in Deventer op een rij. Van een stadwandeling tot een wandeling door Oxe of Diepenveen. Er is nog veel meer te vinden op internet aan prachtige wandelroutes in en om Deventer. Gewoon even googlen.....
Ook voor de fietser(s) is er veel mogelijk in Deventer.

Extra uitdaging 

Voor wie bovenstaande niet voldoende is, of je bent inmiddels toe aan meer uitdaging, bekijk dan eens deze tips:

    • Start met hardlopen met behulp van een app Evy 
    • Daily Mile; hardloop dagelijks 1,6km #Dailymile 
    • Doe dagelijks mee met Nederland in Beweging (direct op NPO 1 of 2 of terugkijken) of de workouts van Fitchannel (diverse online programma’s met honderden workouts van +- 25 minuten passend bij jouw doel). 
    • In de gemeente Deventer zijn verschillende beweegroutes waarbij je zelf lekker kunt bewegen en verschillende oefeningen kunt doen. Zo liggen er bijvoorbeeld leuke routes in het Zandweteringpark en op het bedrijventerrein Kloosterlanden. Makkelijk met bordjes met voorgeschreven oefeningen
Beloon je zelf! 

Ben je lekker bezig? Beloon jezelf en hou vol! 

  • Gebruik bij jouw activiteiten bijvoorbeeld de Ommetje-app of Strava of eRoutes, dan zie je achteraf wat je doet en dat werkt stimulerend! 
  • Veel verzekeraars geven tips en bieden bijv. wandelen voor korting op je premie, cadeaubonnen of deelname aan programma's als bv FitChannel: 
  • Stel een doel; wat wil je in per dag/week doen? En beloon jezelf wanneer je jou week doel hebt behaald. Bijvoorbeeld met een mooie bos bloemen, een tijdschrift of mooi boek. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt, wellicht een fijn sporthorloge om al je activiteiten, stappen, wandelroutes, hartslag, 'bodybattery' en kwaliteit van je slaap mee bij te houden.