Schaf snel een bedrijfsfiets aan
Mocht je van plan zijn om een fiets van de zaak aan te schaffen, dan is het van belang dat je dat nog dit jaar doet. Met ingang van 1 januari 2015 wordt het fiscaal namelijk minder aantrekkelijk om dat te doen. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën maakte onlangs een nieuwe belastingmaatregel bekend die een einde maakt aan de beschermde status van de bedrijfsfiets. In deze regeling, die op 1 januari 2015 van kracht gaat, wordt de fiets samen met 28 andere onbelaste vergoedingen gebundeld in de werkkostenregeling.
Staatssecretaris Wiebes stelt dat de aparte regeling voor het aanschaffen van een fiets via de werkgever weliswaar verdwijnt, maar dat het belastingvoordeel nog steeds kan worden behaald. BOVAG, RAI Vereniging, de Fietsersbond en milieuorganisaties vinden dat het kabinet de ‘fiets van de zaak’ de nek omdraait. De bedrijfsfiets moet in de nieuwe regeling namelijk concurreren met bijvoorbeeld een kerstpakket, bedrijfsfeest of fitnessabonnement. Fiscale voordelen om het woon-werkverkeer per fiets te promoten worden aan banden gelegd, concluderen de organisaties. Voorheen mochten bedrijven eens in de drie jaar hun werknemer een fiets aanbieden voor het woon-werkverkeer waarvoor fiscale voordelen gelden. Die voordelen konden voor de werknemer oplopen tot 52 procent. Werkgevers krijgen met de nieuwe regeling 1,2 procent van de loonsom te besteden aan vergoedingen voor het personeel.
Doel
Extraatjes aan werknemers kunnen tot 1,5 procent van de fiscale loonsom onbelast gegeven worden. Alle giften daarboven worden met maar liefst tachtig procent belast. Alleen telefoons, laptops en gereedschappen worden buiten deze regeling apart belastingvrij beschikbaar gesteld.
Het doel van de werkkostenregeling van het kabinet is een administratieve lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Volgens BOVAG en RAI Vereniging staat het haaks op het doel van de Green Deal, waarin staatssecretaris Mansveld van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt binnen vijf jaar vijf procent meer fietsgebruik voor woon-werkverkeer te willen realiseren in Nederland.
Inconsequent
Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter van BOVAG, vult aan dat tot voor kort twintig procent van de fietsverkoop gebaseerd was op de fiets van de zaak-regeling. “TNO bevestigt in een onderzoek dat die regeling van grote invloed is op het fietsgebruik door forenzen. De beslissing van staatssecretaris Wiebes spoort minder mensen aan om naar het werk te fietsen.” Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging, is van mening dat het stimuleren van de fiets voor woon-werkverkeer een manier is om allerlei doelen op het gebied van volksgezondheid, milieu en bereikbaarheid te realiseren. “Dat een andere bewindsman uit hetzelfde kabinet dan met één pennenstreek het nakomen van die afspraken onmogelijk maakt, is op z’n minst inconsequent te noemen.”
Mocht je interesse hebben in een bedrijfsfiets, klik dan hier voor meer informatie.
Foto: Flickr/CC Khánh Hmoong
Publicatiedatum: 22-10-2014