Code Blauw voor plezier en veiligheid in het zwembad
Zwemmen moet leuk en veilig zijn. Of je nou een recreatief bezoekje brengt aan het zwembad, op zwemles zit of fanatiek sport bij een vereniging, je moet dat kunnen doen in een sportieve en veilige omgeving. Zwembond KNZB, Reddingsbrigade Nederland en andere partners uit de zwembranche laten met Code Blauw zien dat zij zich hier samen sterk voor maken.
Het blauwe polsbandje is de eyecatcher van de campagne Code Blauw. Door dat te dragen kun je laten zien dat je achter de boodschap staat van de campagne die vorige week tijdens de Swim Cup in Eindhoven is gelanceerd. Alle betrokken partijen vinden het belangrijk dat je in het zwembad respectvol met elkaar omgaat, je aan de regels houdt, je inzet om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en vooral samen veel plezier maakt.
Aanstekelijk
Alle partijen die zich aan Code Blauw verbonden hebben, ontvingen in Eindhoven een blauw polsbandje uit handen van oud-topzwemster Hinkelien Schreuder. “Geweldig dat we hier als branche met elkaar achter staan”, zei Jan Kossen, algemeen directeur van de KNZB, daar. “Het is onze ambitie om een blauwe golf te creëren, waarbij iedereen elkaar aansteekt om op een positieve manier met elkaar, met de sport en de faciliteiten om te gaan.”
Ook Ranomi en Femke doen mee
Bekende topzwemmers staan ook achter Code Blauw. Zo laten onder anderen Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk, Ferry Weertman en de nationale selecties waterpolo, schoonspringen, gehandicaptenzwemmen en synchroonzwemmen in een promoclip trots hun blauwe polsbandje zien. Zij hopen hiermee jou te inspireren je ook positief te gedragen in het zwembad.
Bepaal je eigen grens
Code Blauw gaat zich eerst richten op het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag. Onder het motto ‘Wat is voor jou de druppel?’ wil de campagne iedereen ervan bewust maken dat je zelf je eigen grens bepaalt en dat een ander die nooit mag overschrijden. Of jouw zwemvereniging of zwembad Code Blauw ook onderschrijft kun je zien aan de spandoeken en posters die bij de campagne horen en aan de banners op de website.
Doe je ook mee? Kijk voor meer informatie op Codeblauw.nl.
Foto: Shutterstock
Publicatiedatum: 09-04-2015