Hardlopen vooral populair dankzij loopevenementen
We doen niet alleen graag aan hardlopen, we geven er ook flink wat geld aan uit. Naar schatting trekken 50 miljoen mensen in Europa regelmatig hun hardloopschoenen aan. Hun jaarlijkse bestedingen aan hun sportieve hobby worden getaxeerd op 9,6 miljard euro per jaar. Vooral loopevenementen zijn populair. Om nog meer mensen enthousiast te maken voor de hardloopsport is het belangrijk dat atletiekverenigingen en evenementorganisatoren de mogelijkheden benutten om de sport nog leuker en gevarieerder te maken.
De cijfers over de Europese hardloopmarkt zijn afkomstig uit het boek Running across Europe, een initiatief van het Mulier Instituut en de KU Leuven. Onderzoekers uit elf verschillende landen – waaronder Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Spanje en Groot-Brittannië – hebben aan dit boek meegewerkt om te beschrijven hoe hardlopen uitgegroeid is tot een van de populairste sporten.
200 euro per loper
In Nederland zijn er naar schatting minimaal 2,4 miljoen hardlopers. Zij geven gezamenlijk ongeveer 0,5 miljard euro uit aan hun sport: meer dan 200 euro per loper. Hardlopen is vooral populair in de leeftijdsgroep van 20 tot 49 jaar en onder hoger opgeleiden. Hoewel er nog steeds veel mannelijke hardlopers zijn, zijn het de laatste tijd vooral vrouwen die met deze sport zijn begonnen. In Denemarken en Duitsland lopen tegenwoordig zelfs meer vrouwen dan mannen hard.
Evenementen zijn populair
Opvallend is ook dat meer dan tachtig procent van de hardlopers geen lid is van een sportvereniging. De toenemende populariteit van hardlopen is vooral te danken aan loopevenementen en commerciële initiatieven als sociale media en sportbedrijven.
Fancy reclames en mud runs
De combinatie van deze onderzoeksresultaten laat zien dat het belangrijk is om loopevenementen te organiseren en steeds nieuwe producten en niches te bedenken om mensen te verleiden om actief te worden, zegt Koen Breedveld, één van de auteurs van Running across Europe. “Door ze te laten toewerken naar een doel, te kietelen met fancy reclames en producten, en met nieuwe varianten te komen voor nieuwe doelgroepen: bijvoorbeeld kids runs, ladies runs en mud runs.”
Bron: Mulier Instituut
Foto: Shutterstock
Publicatiedatum: 26-04-2015