Pedala, voor alles wat de fietsende vrouw beweegt
Was wielrennen in het verleden volledig voorbehouden aan mannen, tegenwoordig wemelt het op de weg van de wielergekke dames. Gehuld in kekke kleurtjes, maar bloedserieus bezig met hun sport. Voor vrouwen die van fietsen houden, is er nu Pedala: de online ontmoetingsplaats voor dames die weten wat een derailleur is, maar er ook weer niet álles over hoeven te weten.
Pedala is niet alleen online actief, er hoort ook een magazine bij. Want vrouwen houden van lezen, en wielergekke vrouwen al helemaal! Het tijdschrift wordt gelanceerd op 6 april, de website is al te bezoeken. Wielerjournaliste Nynke de Jong en gezicht van Pedala op Sportenstrategie.nl: “Als straks vrouwen geen enkele smoes meer kunnen bedenken om niet te gaan fietsen, dan hebben wij ons doel bereikt.”
Explosief
Pedala wil zowel de beginnende fietsster als de wedstrijdrijdster bedienen. Volgens recent onderzoek is 12 procent van de sportende vrouwen actief op de fiets. “Echt, het aantal fietsende vrouwen stijgt explosief”, aldus De Jong, zelf fanatiek toerfietser en medeauteur van het boek Vrouw & Fiets. “Er zijn zo’n 150.000 vrouwen die zich omkleden om te gaan fietsen. Die vrouwen zijn onze doelgroep.”
Volgens De Jong heeft wielrennen meegelift op de hype van buiten sporten. “Veel vrouwen zijn begonnen met hardlopen, maar kregen blessures. En hoorden van hun fysio dat het slimmer was om van een high-impactsport naar een fysiek beter te verteren sport over te stappen. Zo zijn er veel bij fietsen uitgekomen.”
Pedala hoopt al deze vrouwen samen te brengen. Naast het blad gaat ook het forum een belangrijke rol spelen. “Daar kunnen we elkaar eerst digitaal ontmoeten, maar ook afspreken voor gezamenlijke toertochten of fietsuitjes. Het is de bedoeling een saamhorigheidsgevoel te kweken.”
Tone of voice
Uitgeverij New Skool Media zocht De Jong aan om de tone of voice te bewaken. De Jong: “Fietsende vrouwen willen een heldere uitleg, duidelijke instructies. Tips, advies. Maar ga ze niet over de bol aaien. En schilder ze niet af als superschattig, daar zijn ze allergisch voor. Het hoeft ook zeker niet een blad met louter succesverhalen te worden.”
Pedala wordt dus geen standaardwielerblad. Geen vergelijkingen van de nieuwste remsystemen en de beste frames. De Jong: “Vrouwen kunnen daar geen kant mee op. De meesten willen gewoon een lekkere fiets onder hun kont, en willen bij hun keuze aan de hand genomen worden.”
Naast fietstesten en ervaringsverhalen zal Pedala zowel online als offline veel aandacht besteden aan voeding, sportieve mode, routes, gezondheid en reizen. Met altijd in gedachten dat dit voor vrouwen net iets anders is dan voor hun mannelijke fietscollega’s. “Maar”, haast De Jong zich te zeggen, “denk niet dat we rabiate mannenhaters zijn.”
Meer weten?
Deel jij de liefde voor de fiets en wil je graag lezen over inspirerende mensen, mooie routes, sportieve kleding en allerhande tips over voeding, training en de beste koffietentjes onderweg? Bezoek dan Pedalamagazine.nl of volg Pedala op Twitter en Facebook.
Bron: Sportenstrategie.nl
Foto header: Shutterstock
Foto Nynke de Jong: Facebook Le Tour Utrecht
Publicatiedatum: 02-04-2015