Blijf Helder: campagne voor verantwoord alcoholgebruik
“Iedereen die wel eens als vrijwilliger achter de bar van de sportkantine heeft gestaan, kent het dilemma. Of je toch even een biertje wil tappen voor het winnende jeugdteam. De bekende sociale druk. Maar het kán gewoon niet.” Die woorden sprak Pascal Gilet, algemeen directeur van Heineken Nederland, vanmorgen bij de aftrap van de campagne ‘Blijf Helder’, een gezamenlijk initiatief van Heineken en NOC*NSF.
De campagne is gericht op het stimuleren van verantwoord alcoholgebruik bij sportverenigingen. Als jouw vereniging is aangesloten bij voetbalbond KNVB, korfbalbond KNKV, tennisbond KNLTB of hockeybond KNHB, kan ze zich vanaf vandaag aanmelden voor deelname aan de campagne.
Wereld te winnen
Die startte vanochtend bij de Koninklijke Haagsche Cricket & Voetbal Vereeniging (HC&VV). NOC*NSF en Heineken werken al veel langer samen om te stimuleren dat er bij sportverenigingen verantwoord met alcohol wordt omgegaan. Vorige maand startte ook een tour langs sportverenigingen over verantwoord omgaan met alcohol waar NOC*NSF bij betrokken is. Toch is er nog een wereld te winnen, want maar 15 procent van alle Nederlandse sportverenigingen houdt zich actief aan de wettelijke leeftijdsgrens van 18 jaar voor het bestellen van een biertje of een ander alcoholisch drankje.
Helderste Club van Nederland
Als jouw vereniging meedoet aan de campagne ‘Blijf Helder’ krijgt ze materialen voor in de kantine of het clubhuis waarmee ze verantwoord alcoholgebruik kan stimuleren. Daar zit ook nog een leuk wedstrijdelement aan vast, want met ‘mystery visits’ wordt gekeken hoe succesvol de verenigingen zijn in het naleven van de alcoholleeftijd. De winnende club mag zich vervolgens 'De Helderste Club van Nederland' noemen.
Optimaal plezier
“De baromzet in de sportkantine is voor veel sportclubs een belangrijke bron van inkomsten”, weet NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis. “Maar we hebben vanuit de sport ook de verantwoordelijkheid dat er op een verantwoorde manier met alcohol wordt omgegaan, zodat iedereen zowel op het veld als in de kantine optimaal plezier kan beleven aan sport.”
Meer weten over de campagne?
Bezoek de website www.blijfhelder.nl.
Bron: NOC*NSF
Publicatiedatum: 22-05-2015