Geef om je club
Nu sportclubs over het algemeen minder gemeentelijke subsidies en sponsorbijdragen krijgen, moeten ze creatief nadenken over andere manieren om voldoende financiële middelen te vergaren om alle leden lekker te laten sporten. De campagne ‘Jouw club, daar geef je om’ brengt onder de aandacht dat je ook geld kunt nalaten of schenken aan jouw sportvereniging. Deze week heb je de kans om media-aandacht voor jouw sportclub te genereren.
In 2014 begonnen NOC*NSF, de Eredivisie en de KNVB met steun van het Ministerie van VWS met de campagne ‘Sport, daar geef je om’. Op de bijbehorende website lees je onder meer wat de mogelijkheden zijn om geld te schenken of na te laten aan een sportclub en hoe andere clubs activiteiten op dit gebied hebben opgezet. Ook is er een toolkit waarmee een sportvereniging een eigen wervingscampagne voor giften en nalatenschap kan opzetten.
Mediacampagne
Afgelopen maandag is een nieuwe mediacampagne gestart. Ruim een week lang besteden veel regionale omroepen online en op radio en televisie aandacht aan het belang en de mogelijkheden van geld geven en nalaten aan een sportclub, onder de naam ‘Jouw club, daar geef je om’.
Contact met een omroep
Wil jij als lid of bestuurder een actie of project van jouw sportclub om schenkingen te werven onder de aandacht brengen of wil je ervaringen delen over hoe je dat in het verleden hebt gedaan? Dan is dit het moment om dat te doen. Benader een omroep in jouw regio en overleg wat de mogelijkheden zijn.
Vaker en meer
Uit onderzoek van de VU blijkt dat het initiatief ‘Sport, daar geef je om’ tot nu toe succesvol is. Zo geven consumenten die van de campagne gehoord hebben vier keer zo vaak en twee keer zo veel aan de sport als mensen die de campagne nog niet kennen. In 2014 werden er 51 procent meer giften aan de sport gegeven dan in 2013.
Kijk voor meer informatie over ‘Sport, daar geef je om’ op www.sportdaargeefjeom.nl.
Bronnen: Sportdaargeefjeom.nl, Centrecourt.nl
Publicatiedatum: 22-05-2016