De zomer van 2016: bron van inspiratie voor de sport
De zomer van 2016 wordt er een vol sport. Met de passieve sportbeleving zit het dus wel goed. Maar hoe kan de sportwereld ervoor zorgen dat mensen ook zelf de sportschoenen aantrekken? Deze vraag stond centraal tijdens de Inspiratiedag Sportpromotie: BeInspired & #BeActive, die op woensdag 16 september plaatshad in Jaarbeurs Utrecht. Een kort verslag.
De deelnemers aan de Inspiratiedag kregen de kans niet om stil te zitten: Be(Inter)Active! Via hun smartphone of tablet beantwoordden zij verschillende vragen met betrekking tot sportpromotie. Dat bracht onder andere aan het licht dat 88% van de aanwezigen sport het liefst gepromoot ziet worden middels een kort filmpje. 74% maakt ook daadwerkelijk zelf gebruik van video’s voor sportpromotie.
Dat er op het gebied van sportpromotie nog veel te winnen valt, blijkt wel uit het antwoord van het publiek op de vraag hoe goed de sportwereld is in het promoten van sport: het gemiddelde cijfer was slechts een zesje. Daar is nog een wereld te winnen!
Sociale media
Hoe kan sport beter onder de aandacht worden gebracht? Hoe zorg je ervoor dat meer mensen meedoen met jouw evenement of zich aanmelden bij jouw vereniging? En met welke middelen kun je dat het beste doen?
Maar liefst 89% van de aanwezigen blijkt Facebook in te zetten voor sportpromotie. De vraag is of zij dit dan wel op de juiste manier doen. Via de sociale media kun je mensen heel gemakkelijk op de hoogte brengen en houden van jouw activiteiten en evenementen. En dat werkt ook andersom. “Op één dag kun je tegenwoordig wel aan vijf verschillende evenementen deelnemen”, zegt sport- en mediastrateeg Gijsbregt Brouwer. “Toch komt er maar weinig sport voorbij. Waarom communiceert de sport niet op deze manier? Sport doet er weer toe en is hip, maar toch lukt het niet om te communiceren op de manier waarop mensen bereikt willen worden.”
Volgens Brouwer is het onzin dat dit veel zou kosten. Hij veegt het bezwaar dat je mensen pas bereikt met een heel groot evenement resoluut van tafel: “Sport is per definitie leuk als het klein is. Begin met het vertellen van verhalen en zorg dat je een community opbouwt. Die community is er, omarm die, en zet het in.”
Uit de sportpromotiepraktijk
Naast Gijsbregt Brouwer komen verschillende andere sprekers aan het woord over sportpromotie. Zo geeft Casper Beijn van GymPOWER.nl aan dat het belangrijk is om sport in beeld te brengen. “Wij zelf zijn niet de sport, we zijn de sport met zijn allen. Laat zien wie je bent en wat je doet. Op ons platform zien we dat verschillende sporten en sporters elkaar volgen.”
Francien Regelink, blogger bij Girlslove2run.com, vertelt over de inzet van een blog om sporten te promoten en mensen te inspireren en te motiveren. En daar kun je gerust iemand anders voor vragen, je hoeft zeker niet altijd zelf te bloggen.
Martijn van Hulsteijn, projectdirecteur van de Grand Départ, de start van de Tour de France 2015 in Utrecht, vertelt over de promotionele acties rondom het wielercircus van afgelopen zomer. Als voorbeeld noemt hij het 100 dagen-programma op weg naar start van de Tour de France.
Kansen voor de sport
De NOS heeft de sportzomer van 2016 al lang in het vizier. En ook de Nederlandse ondernemers kunnen niet wachten tot Nederland weer oranje kleurt. “Het bedrijfsleven is er al lang mee bezig”, weet Marcel Beerthuizen, directeur van Bigplans. “Het bedrijfsleven benut de mogelijkheden. Waarom? Omdat het hele land straks in vuur en vlam staat!”
De grote vraag is dan toch waarom bonden, gemeenten en sportverenigingen in Nederland nog relatief weinig ondernemen op dit gebied. Een gemiste kans, zeker als je bedenkt dat juist in de zomerperiode de sportdeelname terugloopt. Sportclubs sluiten hun deuren gedurende de vakantieperiode en de zomerstop begint al vroeg.
Gewoon doen!
Wat kan de sport dan leren van het bedrijfsleven? Beerthuizen benadrukt dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn. “Be active! Doe het gewoon! Kom in beweging! Als het te groot is, begin dan klein en maak het langzaam groter. Het ABN AMRO-toernooi is ooit ook klein begonnen. Speel lokaal in op belangrijke data. Deze zijn nu al bekend, dus daar kun je op een creatieve/ludieke manier op inspelen.”
Richard Kaper, hoofd Sportparticipatie bij NOC*NSF, sluit zich aan bij de woorden van Beerthuizen en roept op om bijvoorbeeld sport op de sportclub te kijken in plaats van thuis of in de kroeg. Meer tips voor de sport om optimaal gebruik te maken van de oranjegloed lees je hier.
Nationale Sportweek
Naast veel sport op televisie, met de Olympische Spelen in Rio de Janeiro en het EK voetbal in Frankrijk, worden mensen in de sportzomer van 2016 ook gestimuleerd om zelf van de bank te komen. De Nationale Sportweek, die al jaren plaatsvindt in april, sluit vanaf volgend jaar namelijk aan bij de Europese Sportweek in september. “De keuze voor september is eigenlijk zo gek nog niet”, zegt Kees Sijbesma, adviseur sportpromotie bij NOC*NSF. “Het is een prima moment om het sportseizoen af te trappen. Het cultuurseizoen doet dit met de Uitmarkt en het onderwijs met de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’, dus waarom in de sport niet net zoiets?”
De Nationale Sportweek wordt op 17 september 2016 afgetrapt in host city Utrecht. Twee belangrijke speerpunten voor de week zijn:
- sporten met een beperking: er is veel vraag naar en behoefte aan mogelijkheden om te sporten met een beperking. Het is belangrijk om te kijken hoe inactieve mensen met een beperking ertoe bewogen kunnen worden om blijvend te gaan sporten.
- terugwinnen van de jeugd tussen 13 en 18 jaar: de sportdeelname onder deze doelgroep neemt af, dus de sportwereld wil deze groep graag ‘terugwinnen’. Dat betekent lokaal meer met jongeren samen kijken wat zij belangrijk vinden aan sportaanbod. Sport blijkt voor hen een vrije keuze te moeten zijn, ze willen zo min mogelijk gebonden zijn aan een vaste dag, tijd en trainer. Ook willen ze inspraak hebben in hoe te sporten.
Ideeën
Na verschillende workshoprondes wordt de deelnemers gevraagd naar hun ideeën en plannen voor de sportzomer van 2016. Waarmee gaan zij aan de slag en welke hulp denken zij hierbij nodig te hebben?
Een aantal van de vele ideeën van de deelnemers:
- “Mobiliseer de eigen aanhang om samen rond de sportwedstrijden leuke dingen te doen en zet bekende sporters in”;
- “De voetbalclub langer openhouden en meer aanbieden dan voetbal”;
- “Sporten gerelateerd aan de sport in het nieuws”;
- “Samenwerken met de kinderopvang”;
- “Breng sport naar het stadscentrum”;
- “Lesbrieven voor scholen”.
Kortom, het was een enerverende dag vol aanknopingspunten om Nederland Sportland aan het denken te zetten en aan te sporen tot actie. “Wij gaan vlammen vanaf volgend jaar!”, aldus Sijbesma.
Bron: Sportexpert.nl
Illustraties: NOC*NSF/André Slob
Publicatiedatum: 30-09-2015